Як відновити правоустановчі документи на житло під час війни: роз'яснення від Мінреінтеграції
Держава створила програму єВідновлення, за якою громадяни можуть подати заяву та отримати грошову компенсацію на ремонт чи відбудову пошкодженого або знищеного житла. Однак обов’язковою умовою є наявність запису про право власності в Державному реєстрі речових прав (ДРРП).
Під час війни документи можуть загубитися під час евакуації або їх просто можна забути в одному з місць тимчасового перебування. Документи можуть бути знищені під час бомбардування чи обстрілу або ж згоріти разом із будинком. Утім, щоб отримати відшкодування за зруйноване житло, необхідно їх відновити. Отримані дублікати документів матимуть таку ж юридичну силу, що й оригінал.
Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України спільно з Міністерством юстиції розробили алгоритм дій на цей випадок.
Варіант 1
Якщо право власності на нерухоме майно оформлене до 2013 року, то для отримання дубліката правовстановлюючого документа потрібно звернутися до нотаріуса, який видав цей документ, нотаріального архіву, посадової особи органу місцевого самоврядування або ЦНАП за місцем знаходження майна.
Якщо ви не пам'ятаєте, який саме нотаріус проводив реєстрацію договору купівлі-продажу, дарування, то можна звернутися до адвоката або ж до нотаріуса за інформаційною довідкою про нерухоме майно, де будуть зазначені всі реєстраційні дії відносно нерухомості. Однак зробити це можна лише по завершенню воєнного стану.
Варіант 2
Якщо право власності на нерухоме майно було оформлене після 2013 року, то потрібну інформацію людина може отримати з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно самостійно, через нотаріуса або ЦНАП.
Варіант 3
У випадку, якщо заявник не оформив право власності на нерухоме майно або немає можливості отримати дублікати правовстановлюючих документів, необхідно звернутися до суду для встановлення права власності на нерухоме майно. Рішення суду буде замінювати правоустановчий документ, а також буде внесене в Реєстр речових прав на нерухоме майно, як підстава права власності.
Як повідомила голова Комітету державлади Олена Шуляк, позитивні рішення виносять у більшості справ, а сам судовий процес займає здебільшого до трьох місяців.
В абсолютній більшості розглянутих справ основним доказом виступала копія документа про право власності чи інший документ, який дозволяв встановити точні реквізити правовстановлюючого документа, відповідного нерухомого майна та його власника. Це також підтверджує важливість зберігання окремо від оригіналів документів, їхніх копій, в тому числі у цифровому форматі. Додатково також можуть знадобитися квитанції про оплату комунальних платежів.
Якщо виникли проблеми з відновленням документів, можна звернутися на гарячу лінію безоплатної правової допомоги: 0 800 213 103.