Створення рівних можливостей та вільного доступу до освіти в Куземівському ліцеї Коломийчиської громади
У сучасному світі освіта є фундаментальним правом і рушієм розвитку суспільства. Принцип рівного доступу до якісної освіти — це не лише про справедливість, а й про ефективність: кожна людина має отримати шанс реалізувати свій потенціал незалежно від віку, соціального статусу, місця проживання чи особливих освітніх потреб. Сьогодні ми говоримо не лише про освітні принципи, а й про наше щоденне служіння дітям — незалежно від того, де вони перебувають.

Головне завдання – забезпечити вільний доступ до освіти всіх дітей
Куземівський ліцей Коломийчиської громади — це не просто навчальний заклад. Ми — переселенці з Луганської області, які продовжують зберігати освітній простір у нових умовах. У нас навчаються діти з окупованих територій, з переміщених родин, а також ті, хто виїхав за кордон. Географія наших учнів — це карта світу. Але наш освітній фронт — один: забезпечити рівні можливості, доступ і підтримку кожній дитині нашої громади. Адже відповідно до статті 3 Закону України «Про освіту», держава гарантує рівність прав у сфері освіти, включно з доступністю, інклюзивністю та гнучкістю форм навчання.
Рекомендації ЮНЕСКО у межах Глобального звіту 2023 року теж акцентують: у кризових умовах (війна, переміщення, інституційна нестабільність) освіта є ключовим фактором стійкості та розвитку.
За інформацією МОН України, освітній процес в умовах війни має враховувати потреби дітей з уразливих груп, включаючи внутрішньо переміщених осіб, дітей з тимчасово окупованих територій тощо.
В умовах нашої громади, де з осені 2022 року йдуть бойові дії, а всі люди змушені були виїхати, виклики набувають особливої форми.
Фрагментованість освітнього середовища: учні перебувають у різних країнах і регіонах, а тому ми впровадили дистанційні платформи, групове онлайн-консультування та формати гнучкого розкладу.
Протягом 2024-2025 навчальному році в Куземівському ліцеї навчалися 141 школярів. Освітніми послугами у 2025-2026 навчальному році планується охопити 150 учениць та учнів.
Психоемоційні виклики: участь у проєктах психосоціальної підтримки — це наш інструмент відновлення довіри дитини до навчання.
Інклюзивність та цифрова грамотність: ми створили внутрішні ресурси (відеоуроки, електронні порадники).
Заходи з безбар’єрності
Протягом 2024-2025 навчального року в Куземівському ліцеї проведені низка заходів, спрямованих на формування толерантного, свідомого учнівства та створення інклюзивного освітнього простору під гаслом: «Безбар’єрність починається з поваги»
Освітні заходи
- Інформаційна хвилинка «Що таке безбар’єрність?»
(1–11 класи) — учні ознайомилися з поняттям безбар’єрності, її формами та значенням у сучасному суспільстві. - Години спілкування «Безбар’єрність починається з поваги»
(5–8 класи) — обговорення важливості мови, емпатії та рівності. - Години спілкування «Ми рівні – ми різні»
(1–4 класи) — формування поваги до відмінностей через казки, ігри та приклади з життя. - Тренінг «Бар’єри в голові – як їх подолати?»
(9–11 класи) — робота над стереотипами, внутрішніми бар’єрами та розвитком критичного мислення.
Інтерактивні формати
- Заняття «Шість правил безбар’єрного спілкування»
(5–9 класи) — практичне опрацювання мовних норм, що сприяють інклюзії. 6 ключових правил безбар’єрного спілкування, які допомагають створити інклюзивне середовище, де кожен почувається гідно та комфортно. Ці правила — не просто мовні рекомендації, а інструменти для побудови відкритого суспільства, де кожен має право бути почутим без упереджень. - Сюжетно-рольова гра «Не будь байдужим до проблем інших»
(молодша школа) — розвиток емпатії через ігрові ситуації. - Есе на тему «Я — за світ без бар’єрів».
Флешмоби — як символ єдності
Флешмоб «Ми різні — ми рівні»
Учні створили живу інсталяцію у формі серця або тримали таблички з написами: «Толерантність», «Рівність», «Повага».
Флешмоб «У рамках Національного тижня безбар’єрності Куземівський ліцей долучився до флешмобу «Lots of Socks», присвяченого Всесвітньому дню людей із синдромом Дауна.
Учні та педагоги одягнули яскраві, різнокольорові та непарні шкарпетки як символ того, що відмінність — це нормально, а різноманіття — це сила.
Фото учасників було опубліковано на сторінці ліцею у Facebook із хештегами #Шкарпетуйся #LotsOfSocks #Безбар’єрнийЛіцей.
Цей флешмоб став не лише веселим елементом тижня, а й візуальним закликом до толерантності, поваги та інклюзії. Він допоміг учням краще зрозуміти, що бар’єри часто існують лише в нашій уяві — і їх можна подолати разом.
Онлайн-флешмоб у соцмережах
Публікація фото з хештегом #Безбар’єрнийЛіцей на сторінці «Куземівський ліцей» у Facebook.
Цей тиждень став не просто серією заходів, а платформою для переосмислення цінностей, де кожен учень — активний учасник змін Куземівський ліцей і надалі залишатиметься простором, де кожен учень відчуває себе важливим, видимим і прийнятим.
Освіта протягом життя
Наш досвід — це щоденна трансформація, де школа перетворюється на місце стабільності, ідентичності та надії. Ми не маємо права бути просто нейтральним майданчиком — ми маємо бути ресурсом підтримки, рівності та розвитку. Освітній заклад сьогодні — це як штаб захисту дитини. Тому вчителі Куземівського ліцею постійно підвищують свої професійні навички.
- Курси перепідготовки для вчителів, зокрема за програмами EdEra, Університету МОН.
- Визнання неформального навчання — майстер-класи, тренінги.
- Інституційна адаптація.
- Адаптація робочих програм до індивідуальних освітніх траєкторій.
- Партнерство з громадами, волонтерськими організаціями, освітніми хабами.
- Формування безпечного середовища.
- Інструктажі, протоколи реагування, психологічні тренінги.
Ми не хочемо створити покоління, яке буде позбавлене права на гідну освіту, ідентичність і можливість бути конкурентним. Але без гнучкості системи, без нормативної адаптації — ризик надто високий.
Ми не можемо допустити, щоб механічні обмеження зруйнували те, що формувалося серцем, досвідом і щоденною працею — освітній простір, де кожна дитина має право бути українцем.
Ми дійсно можемо сформувати покоління, яке не здатне повноцінно конкурувати, само ідентифікуватися або вільно висловлюватись.
Рівний доступ до освіти — це не гасло, це щоденна праця, це не лише соціальна гарантія, а стратегічна інвестиція у майбутнє країни, яка формує сильну країну. У добу викликів і трансформацій, освіта має стати доступною для кожного — від дошкільнят до пенсіонерів.
Заклади освіти, як і керівники, несуть відповідальність за формування такого середовища, що надихає на навчання, підтримує і відкриває нові можливості. Завдяки партнерству, локальній ініціативі та наполегливості педагогів ми вже сьогодні творимо систему, де кожна дитина — незалежно від того, де вона — знає, що її чекають, підтримують і навчають.
Олена Ціпко, директорка Куземівського ліце

